Rasaduri

       

Ca in fiecare an, am inceput semanarea rasadurilor. Iarna aceasta (2011-2012) mi-a cazut solarul

dupa o ninsoare puternica si am hotarat sa pun rasadurile intr-o rasadnita veche.

Folia de mulcire neagra am pus-o ptr. ca imi tine umbra si protejeaza cateva rasaduri care nu au nevoie de lumina directa.

Acestea sunt rasaduri din 2011 in vechiul solar care a predat lenjeria in iarna.Oricum, in 2013 fac unul mai mare si mai frumos care sa inceapa sa produca.

     Favoritul meu ptr.rasaduri este cocopeat-ul adica nuca de cocos tocata si sterilizata.


In lipsa ei,la inceput,  am folosit turba de suprafata dar satisfactia nu este aceeasi.

     Am folosit alveole din material plastic care se gasesc in comert cu adancimea aproximativa a unui pahar de plastic.
Am umplut circa 32 de alveole cu turba dezinfectata cu ceai de musetel.
     Spre deosebire de cocopeat, turba de suprafata se usuca mai repede, creeaza o crusta care odata uscata se inmoaie mai greu si dureaza pana revine la umezeala prielnica plantelor.
     Semintele mari (nu si cele de busuioc,cimbru,garoafa) le-am pus intr-o infuzie de ceai de musetel si urzica ptr. 24 de ore ca sa elimin eventualele ciuperci din samanta precum si a favoriza incoltirea.
     Dupa 24 de ore le-am asezat in alveole cate 4-5 seminte pe care urmeaza sa le repic.


     Teoretic, se acopera samanta cu de 3 ori grosimea ei cu strat de incoltire, deci gogosarul,vinetele,ardeii grasi si capia, rosiile, le-am acoperit cu un strat fin de turba umeda iar sfecla rosie, pepenii, dovleceii si echinacea, le-am ingropat putin si apoi le-am acoperit cu acelasi strat fin de turba.

Pentru a favoriza germinarea semintelor, am stropit toate alveolele cu ceai de musetel si le-am acoperit o saptamana cu folie neagra de mulcire.

     In spate, am pus la incalzit cateva sticle cu apa ptr. ca rasadurile urasc apa rece.
Atentie mare la udare ! Primavara, rasadurile si plantele se uda in zilele cu soare DOAR dimineata deoarece pana seara,cand ciupercile se dezvolta, pamantul se usuca iar planta isi ia portia de apa.Vara este invers.Folosim apa dintr-un rezervor care se incalzeste la soare iar udarile se fac seara pentru ca apa poate arde plantele.Evitati sa udati plantele pe frunza ptr. ca favorizati aparitia ciupercilor si manei.
     Dupa cum stiti, sunt seminte care necesita lumina ptr. germinare si altele prefera intunericul.
Logic, cele care prefera lumina ptr. germinare sunt si cele mai mici ptr. ca ele sunt semintele plantate la suprafata dar si aici sunt cateva care nu iubesc lumina la germinare.
     Dupa o saptamana, am schimbat folia de mulcire neagra cu folia alba ptr. pepeni.

Aceasta folie acopera si protejeaza rasadurile foarte bine deoarece retine apa si caldura.Seara, am ridicat folia si am „stors-o” deoarece apa adunata sub folie de la condens va raci mai tare plantele noaptea.

Pentru stropire, folosesc un pulverizator de 2 litri de fabricatie italiana.Foarte rezistent iar odata cu cresterea rasadurilor folosesc pompe manuale de 8 si 18 litri ptr. ca odata cu plantarea sa folosesc furtunurile cu picatura.

      O atentie deosebita trebuie sa avem la udarea rasadurilor.Odata cu pulverizarea apei, puteti inlatura si semintele. Eu prefer sa pulverizez apa foarte fin, de sus, ca o ploaie de vara.Dureaza mai mult dar are reusita 100%.

Update 10.aprilie.2012

Dupa 2 saptamani de la plantare. Rasadnita nu este incalzita.

Sfecla rosie

Update 21.Aprilie.2012

Basilicum – Busuiocul – nelipsit la pastele cu carne tocata de pui si sos de rosii.Ce se vede acoperit in partea stanga este telina gigant de praga si telina de petiol.In sfarsit au germinat dupa frigul care a fost saptamana trecuta de -3 grade.Ptr. telina de anul acesta, am exersat anul trecut in balcon.Am sadit telina in diferite medii de plantare si la diferite adancimi : cu nisip,cu turba, cu pamant, acoperit cu nisip si fara, etc.Anul acesta am ajuns la concluzia ca cel mai bine este : pe substratul de cocopeat,caldura, acoperit pana la formarea frunzelor.Reusita anul trecut a fost de 100 %

Cimbrul – fara cuvinte.

Bamele  – Bamia – astea sunt urate cand sunt mici dar gustoase in gveciul de legume toamna.

Castraveti cornison.

Leusteanul.

Alt leustean.

Dovleac ptr. placinta si pepeni cu coaja neagra superdulci.

Rosii „moneymaker” – le testez anul acesta sa vad daca isi merita numele.

Rosii „Marmade”

Sfecla rosie.Asta merge de minune in borsul cu afumatura si cu smantana sau coapta la cuptor, in coaja, curatata cu putin ulei de masline si otet de mere.Mmmmm….

Tarhonul – merge neaparat la borsul cu cartofi sau la cel dres cu smantana

Vanata – soi lung din America.

Nu am adaugat inca pozele cu : Gogosarul Cornel, gogosarul Kabala, ardei capia, ardei gras ros si galben, rosiile chery, rosiile galbene pitice, ardeiul iute – trei soiuri, rosiile gogonele din Italia – St.Mazarano, florile – garoafe,gura leului, echinaceea, levantica,garofita de gradina – , rokat sau rukola, capsunii tempation si favoritele mele : telina „gigant de praga” si telina de petiol sau celery

22 Aprilie Rasadnita

28 Aprilie 2012 Castravetii.

sfecla rosie

Rosiile Marmade

Telina Gigant de Praga si sus sora ei Celery sau telina de petiol – nu de frunza.Daca anul acesta mi-ar oferi cineva o vacanta in Caraibe cu conditia sa ma las de telina mea, nu numai ca-l refuz dar sigur il bat :).Telina asta e foarte firava, aproape ca nu poti smulge o plantuta in stadiul asta, dar ajunsa la maturitate, e o frumusete.Am sa-i dedic un post complet pe parcursul anului 2012.

Busuioc

     30 Aprilie 2012

Caldura mare.Astazi au fost 32 grade la umbra.Extrem de cald ptr. perioada aceasta.In rasadnita la ora 12 te coceai asa ca am deschis si partea din spate

 02 Aprilie 2012

     Am repicat castravetii, dovleceii si pepenii.

  19 Mai 2012

      Mare parte din rasaduri au fost repicate. Mana imi face probleme la castraveti. Am facut amestecul de macerat de urzica si bicarbonat, cu care tratez totul.

 

    Continuarea articolului in „Legume bio”

Categorii: Legume | 4 comentarii

Navigare în articol

4 gânduri despre „Rasaduri

  1. dan mihutiu

    Foarte frumos si ingenious. Am si eu doua intrebari: 1. la ce data semanati semintele pentru rasaduri ? 2. Imi spuneti si mie compozitia de macerat de urzica (cum se face maceratul si concentratie) cu bicarbonat ?

    • Salut. Rasadurile le pun in Martie. Povestea cu rasadurile e lunga si trebuie sa ai rabdare.
      Daca pui rasaduri direct in pahare, e bine, dar iti trebuie spatiu incalzit mai mare. Daca vrei sa le repici, e mai greu. Trebuie sa faci repicarea dupa ce a iesit a doua frunza adevarata si e „bibileala”.Daca intarzii, o sa ai rasaduri puternice, dar mici.
      Macerat de urzica : Nu este un antifungicid. E un intaritor impotriva bolilor. Intr-un butoi de 100 litri, adaugi 5-6 kg de urzica si il acoperi. Dupa aprox. 6 zile la semiumbra, e gata. La 10 litri de compozitie, adaugi 1 lingura de bicarbonat. Nu uita sa filtrezi solutia. Bicarbonatul e fungicid.
      Nu uita ! Zeama bordeleza in concentratie dubla ptr. mana.

  2. ion

    am pus niste rasaduri si nu mi-am pus etichete, iar acum nu mai stiu ce sunt- bame sau tartacute decorative sau luffa. Ce parere aveti?

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

