Bio-Farmacie

Incepand din 2012 m-am hotarat sa renunt la toate chimicalele din comert pe care le-am folosit anul trecut pentru daunatorii din gradina:

– Insecticide

– Erbicide

– Fungicide si lista e lunga.

     Inainte de toate, trebuie sa facem cateva lamuriri asupra denumirilor pe care o sa le folosesc in acest post:

     – decoct – Decoctul este fierbere plantei la inceput odata cu apa rece pana ajunge la fierbere si dupa aceea.Se foloseste decoctul in cazul partilor mai tari ale plantelor, in cazul in care facem un decoct din scoarta,radacina sau tulpina mai fibroasa.

macerat  –  Un macerat se face in felul urmator : Urzica 1 kg adaugat la 10 kg de apa pe care le asezam la loc umbrit si cald ptr. 1-2 saptamani.Asta trebuie neaparat diluat de 20 de ori daca stropim frunza (5 %) si de 10 ori (10%) daca stropim la radacina.

infuzie –  Infuzia este adaugarea florilor sau plantei in momentul in care apa fierbe.Odata fiarta apa, se mai lasa cateva minute la fiert si se opreste.

Lista cu ierburi si alte produse bio pe care le-am adunat de prin toate site-urile pe care le-am colindat sunt urmatoarele:

1.Pentru tratarea semintelor inainte de semanat

Una din solutii este bicarbonatul de sodiu si ceaiul de musetel.Se prepara ceai de musetel concentrat si se adauga la un pahar de ceai, aproximativ 1/2 lingurita de bicarbonat.

2.Caderea plantutelor

Macerat de urzica si coada calului sau solutia folosita de mine cu succes – ceai de musetel fiert bine (100 gr de planta la 10 litri de apa) aproximativ 9 litri la care se adauga 1 litru lapte degresat si 30 ml de iod (in reteta scrie 30 picaturi de iod eu folosesc 30 ml deoarece adaug si un aport de alcool la reteta). Tratamentul se face saptamanal sau la 5-6 zile.Daca avem plante care rasar repede (rukola,castraveti) le stropim cu formul aceasta inca de la aparitia primei frunze.

Acest medicament este foarte eficace impotriva ciupercilor care cauzeaza caderea si uscarea plantutelor in perioada rece si umeda.Nu am sa folosesc numele bolilor,daunatorilor si ciupercilor in latina deoarece nu cred ca o sa retineti oricum.Retineti atat : ptr. caderea plantutelor – reteta de mai sus.

3.Insecticid natural

Dupa mai multe studii pe net, am ajuns la sursa insecticidelor naturale folosite impotriva tantarilor. Din cateva specii de crizantema se extrage substanta numita piretrina.

Cu toate ca florile pe care le caut, se afla si in flora romaneasca, nu am putut gasi in Romania semintele cautate.Si asta probabil pentru ca suntem inca in urma cu 100 de ani fata de europa.

Salvarea mi-a venit din Belgia de unde am comandat cateva plicuri cu 2 specii din surori ale crizantemei.

Sper ca dupa ce o sa plantez rasadurile de crizantema pe sub copaci, sa se vada si rezultatele.Am ales un rand de meri din gradina „batranului” pe care sa o tratez anul acesta doar BIO iar in toamna sa culeg florile si sa le folosesc in prepararea unui decoct ptr. primavara urmatoare.

4.Buburuza sau mamaruta

Multe din insectele care ne inconjoara ne sunt de ajutor in gradina.De altfel, toate plantele si insectele isi au rolul lor bine determinat de evolutie.

Poate putini stiu ca cel mai bun leac impotriva afidelor – care fac ravagii in culturile pomicile – este micuta buburuza.

Aceasta devoreza paianjeni rosii, tripsi si afide inca din stadiul de larva.Asi spune ca este una dintre cele mai bune anti-afide si anti-tripsi.

Pe langa ea, gasim in gradina chrysopa mai bine spus chrysopa carnea. Aceasta insecta, dupa cum spune si numele, este un carnivor primitiv care devoreaza chiar si larvele semenilor sai.

Are o pofta continua de insecte asa ca nu va grabiti s-o omorati daca o vedeti pe masa din gradina.Chrysopa este si un dusman al tripsilor care ataca o mare parte din legumele si florile din gradina.

     Hai sa facem un retetar ptr. a diminua avalansa de informatii.

Eu folosesc urmatoarele plante si adaosuri:

– urzica

– hreanul

– musetelul

– coada calului

– usturoi

– tinctura de iod

– lapte degresat

     In momentul in care ne hotaram sa sadim ceva, apelam la musetel.Nu infuzie cum ar fi normal ci decoct – ceai fiert:

– 100 gr. la 5 litri de apa. Fierbem bine si lasam la inmuiat semintele in solutie de ceai de musetel si lapte caldut in proportie de 1/1 ptr. 24 de ore. Cu restul de solutie, stropim mediul de plantare : turba,cocopeat, sol, etc.

     Samanta a incoltit, se formeaza planta:

– 25 gr. musetel la 5 litri de apa – ceai.La ceaiul rezultat 10% lapte degresat ( 500 ml) si 50 ml tinctura de iod. Continuam stropirea pana cand plantutele sunt gata de plantare odata la 5 zile.

Ptr. a pacali coropisnitele, punem planta repicata intr-un pahar si o lasam sa-si dezvolte radacina.In momentul plantarii, radacina nu o sa dea voie la coropisnita sa strapunga prin ea.Coropisnita iese la suprafata si mananca planta de la nivelul solului.Dar au fost cazuri cand au mancat direct din pamant fara sa se mai chinuie sa iasa la suprafata.De aceea atunci cand plantez ceva in locul in care stiu ca sunt coropisnite, plantez cu tot cu pahar impingandu-l pe jumatate in sol.

    Ne pregatim de plantat:

– macerat de ustoroi si macerat de urzica ( mana, putregai cenusiu si alte boli criptogamice adica diferite ciuperci) si coropisnite.

Macerat de usturoi : pentru coropisnite, am taiat toate frunzele verzi de la usturoi, cele doua care au iesit primele si oricum urmeaza sa se usuce si le-am pus in 6 litri de apa pe care le-am lasat la macerat ptr. 1 saptamana si am adaugat seminte de ardei iute stranse de mine.A rezultat o solutie urat mirositoare si iute ( vezi experimente  ) cu care stropesc solul odata la doua zile, timp de 2 saptamani.

Macerat usturoi ptr. fungicide si mana :  80 – 100 gr. la 5 litri de apa timp de 12 ore la care se adauga 4 ml alcool.

Macerat de urzica (insecticid si fungicid) :  1 kg de plante la 10 litri de apa 7-14 zile dupa care se filtreaza. Acest macerat se poate folosi saptamanal in apa de udat ptr. fungi, ciuperci.Cand spun ciuperci, ganditi-va la fuzarioza boala numarul unu la legumele din gradina, nu la ciupercile champinion pe care le bune mama in puiul cu ciuperci 🙂

Maceratul de urzica, daca dorim sa-l folosim la stropirea plantelor trebuie sa-l diluam in proportie de 5%.Asta atunci cand stropim frunzele cu ele.

      Am plantat, am udat bine plantutele, acum incepem sa avem grija sa nu le mai udam pe frunze.Bolile care ataca frunza, au nevoie de apa ca sa traiasca.Daca atunci cand stropim frunzele, folosim macerate mai sus mentionate, distrugem boala sau o prevenim.Atentie la ploaie.Chiar daca astazi am stropit preventiv cu maceratul ptr. frunze si maine va ploua, TREBUIE sa stropim din nou odata ce ploaia s-a oprit.

     Continuam asa pana la culesul legumelor.Am sa adaug diferite retete odata ce m-am intalnit cu cazurile de boala la legume pe parcursul anului acesta.Sa nu uitam ca bolile la legume nu ataca numai frunzele si leguma in sine ci si radacina.Daca am stropit frunzele, nu trebuie sa dormim linistiti ptr. ca ciupercile cele mai periculoase ataca in sol.Deci stropirea solului, la radacina plantei este OBLIGATORIE.Eu adaug maceratul in bazinul pe care il folosesc la irigare iar acolo unde ud direct planta, dupa udare folosesc la radacina si maceratul de plante.

     Mana – Fiecare stim ce este mana si cum ataca.Ptr. mana, putem folosi zeama bordeleza sau piatra vanata.In schimb ptr. rosii,castraveti si vita de vie, folositi urmatorul tip :

     – luati o bucata de cablu de cupru de 1.5 mm grosime, curatati-l sau ardeti-l bine de pelicula de email, dupa care inserati-l la baza plantei dintr-o parte in cealalta.Este foarte folositor impotriva manei si evitati contaminarea solului cu surplusul de cupru pe care zeama bordeleza sau piatra vanata il aduce solului.    

   Tot pentru mana, francezii folosesc bicarbonatul de bucatarie. Solutie de 10 g la 10 litri de apa. Aceasta solutie am aplicat-o si eu dar nu este verificata. Eu am diluat maceratul de urzica cu bicarbonat.

Continuare.

Categorii: BioFarmacie, Despre mine | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

