Leusteanul

    Una din cele mai cautate si folosite plante in bucataria romaneasca este : LEUSTEANUL.

  Nu fac aici o prelegere cu nume latinesti si provenienta ptr. ca nu e cazul. Atat trebuie sa stiti ca leusteanul este un foarte bun medicament ptr. barbati  pe langa telina!! In limba germana se numeste betisorul dragostei iar in franceza lovage si asta spune totul.

   Pentru a lista toate proprietatile deosebite ale acestei plante medicinale (ptr. ca in primul rand este o planta medicinala si apoi un condiment) nu mi-ar ajunge 2-3 pagini.Eu fac referire stricta la cultivarea lui.

    Se poate sadi in toamna si ne putem bucura de leustean verde inca din luna martie.Oricum, ptr. o planta sanatoasa, trebuie sa asteptam 1 an. Leusteanul este peren adica odata plantat in gradina, nu mai scapam de el in fiecare an.Spuneam ca-l putem sadi in toamna dar odata cu venirea inghetului, ar putea suferi de frig radacina firava.Daca preferati sa-l saditi din toamna, inainte de inghet, acoperiti-l cu paie sau frunze.Eu prefer sa-l seman in rasad si sa-l las sa-si dezvolte radacina bine ptr. ca anul urmator sa am o planta deosebita.

     M-am distrat enorm cand am auzit atat de multe teorii batranesti, din popor.Mai zilele trecute, un prieten drag mie, fost sectorist in cartier la „batranu”,om  iesit la pensie, m-a abordat : Ba Sorine, ai rasaduri de leustean ? Am. Cum ai facut ma ? Eu am incercat orice.Am adus si o vaduva din sat ca sa-mi planteze si sa se prinda.

    Ei na ! Brusc mi-am adus aminte de vorba unui amic : OPRITI PLANETA PENTRU CA VREAU SA COBOR 🙂 ! Cum frate sa chinui saraca baba vaduva si s-o pui la plantat leustean doar pentru ca nu si-a ingrijit gradina dupa ce a murit barbatu si pe sub balariile iesite, leusteanul s-a simtit la el acasa.Doar pentru asta chinui baba ? De asta olandezii au agricultura avansata iar romanii care au primit de la mama Natura sol bun, fertil si apa din belsug, inca mai ies cu icoana in jurul bisericii ca se se roage sa ploua.Fratilor ! Cine mai crede in Mos Craciun nu numai ca nu are sanse sa faca agricultura dar nici in viata nu cred ca are multe sanse sa razbeasca :))) Hai ca pe asta cu icoana si biserica nu o stiati.Era un preot intr-un sat apropiat aici care avea acasa un barometru.In miezul verii cand era arsita mai mare, taranul roman se astepta ca Doamne-Doamne sa-i dea ploie si sa nu trebuiasca sa faca el vreo investitie in irigatii si atunci aparea parintele care urmarea barometru si cand dadea semne ca presiunea atmosferica era de ploaie, mergea in sat si-i chema pe tarani sa faca turul bisericii cu icoana facatoare de minuni.Si sa vezi ce se tarau babele in genunci ca sa-l imbuneze pe zeul ploii si….MINUNE !!! In doua-trei zile venea ploaia. Ei asta da agricultura.Se numeste agricultura religioasa si este practicata de cei care nu au bunul simt sa citeasca o carte :).Da.Sa continuam cu leusteanul..

    Anul trecut, cand m-am gandit sa-mi sadesc primul leustean aveam un caietel cu notite din 2010 in care am trecut toate problemele pentru care domnul leustean refuza sa iasa decat in curtea vaduvelor.

     Am observat la cateva case de la tara ca leusteanul se ascundea in spatele casei.Nu-i placea partea din fata,luminata si plina de soare.Am scos dintr-o tufa de leustean o radacina lunga de aproximativ 60 cm. am observat pamantul din jur: rece.Asta a fost tot.Am trecut la treaba.Am sadit leustean la suprafata paharelor de plastic si le-am acoperit cu folie neagra.Dupa 3 saptamani au incoltit.Am sustinut umezeala solului pe toata aceasta perioada si am reusit.Acest leustean este din acest an – 2012 –

Bun, sa spunem ca la toti a iesit leusteanul dar problema cea mai mare este ca dupa ce au iesit cu greu cateva frunze, s-a ofilit tot.Aici e problema majoritatii. Leusteanul isi formeaza radacina la adancimi mari.De ce ?Pentru ca are nevoie de hrana.Hrana pe care in tarile mediteraniene in care a crescut, nu o avea la suprafata solului.Asa ca in genetica lui scrie : Fa-ti radacina lunga.Majoritatea oamenilor ce fac ? Dau la plante, din dorinta ca sa le vada fericite, multa apa.Apa din belsug.Asta dauneaza la multe plante in faza de rasad si mai ales leusteanului.El TREBUIE sa umble dupa apa nu sa o aducem noi ptr. el. Daca nu-l lasam sa fie putin salbatic, il pierdem. Asa ca lasati leusteanul iesit, la lumina directa a soarelui, dar umbriti zona respectiva cu folie neagra ca sa limitati excesul de soare.Udati rasadul NUMAI cand este nevoie. Nu uitati : e salbatic si vrea sa traiasca asa.Cand noi il privam de apa, planta isi mareste rezistenta si puterile de adaptare, isi formeaza o radacina puternica.

Asta este un fir de leustean de aproximativ 4 saptamani.Planta este de la degetele mele in sus.Observati radacina care este de 4 ori mai lunga decat planta.

Dupa ce prima frunza adevarata a iesit, decupati paharul la fund si asezati-l pe pamant direct ptr. ca radacina sa se duca libera in jos.Nu va faceti griji in legatura cu soarele, caldura si apa la plante. Daca le ascultati si le observati, ele va vorbesc in limba lor si o sa vedeti de ce au nevoie.Priviti acesti gogosari, au intarziat dar odata iesiti, s-au aplecat catre stanga unde soarele era mai mult.au strigat singuri : Vrem soare ! Si le-am mutat locul

Astia sunt gogosarii Kabala de la syngenta cu care sunt foarte mandru.Unul si unul la 300 de grame.

     Daca unele rasaduri doresc sa fie repicate mai rapid decat credem noi, se manifesta in felul lor. Incep sa-si lase frunzele in jos mai des decat trebuie.Asta inseamna ca nu le mai ajunge locul si apa impreuna cu suratele ei si trebuiesc despartite.E timpul sa fie mature.

Deci, leusteanul :

  1. L-am sadit la suprafata.

  2. L-am udat bine si l-am asezat la caldurica.

  3. Dupa 3 saptamani a iesit.

  4. Il mutam la soare direct dar umbrit.

  5. Odata crescut putin, il putem aseza pe pamant.

  6. la inaltimea de 20 cm, il plantam la locul final care trebuie neaparat sa fie un loc cu soare dar umbrit bine

Eu il plantez sub vita de vie, intre randuri sau dupa solar, unde soarele este numai dimineata.

 


   19 Mai 2012

    Leusteanul este gata ptr. plantat la locul final :

Categorii: Legume | 8 comentarii

Navigare în articol

8 gânduri despre „Leusteanul

  1. Pingback: Experimente diferite in legumicultura bio « Tzuri bio garden

  2. lidia iacob

    as vrea sa cumpar leustean dar sa fie planta nu saminta

  3. francesca

    MULTUMESC MULT PENTRU SFAT ……EU SUNT IN GERMANIA SI AM PUS RASAD LA CHIVECI ACESTA PLANTA NU SE GASESTE AICI ………..CEEA CE AI SCRIS AICI MA AJUTAT SI MA AJUTA FOARTE MULT ……….MULTUMESC SI MULT NOROC IN PLANTAREA RASADURIILOR CU RESPECT FRANCESCA

  4. irina

    Interesante povestile credincioase:)…sunt de aceeasi parere!Am o planta de leustean(nu duce f.mare)in ghiveci…o pot desparti sau risc sa rup radacinile???

    • Nu o poti rupe sau vatama decat daca vrei :)). In perioada de dormitare a plantei, adica noiembrie-februarie, o poti desparti.
      Sfatul meu : Schimba ghiveciul cu unul adanc, cu cat mai adanc cu atat mai bine. Arde niste lemne si cenusa rezultata, amestec-o
      in solul din ghiveci. Si daca ai avea si 50 gr. de gainat de gaina pe care sa-l diluezi in apa si sa-l adaugi, atunci ai sa ai
      un leustean cu frunze monstru :))

  5. Prsneanu

    Vreau sa pun si eu leustean iarna an cat timp ise

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

