Experimente diferite in legumicultura bio

 1.Usturoiul si coropisnitele

Experimentul nr. unu pe care am sa-l fac este cel cu usturoiul si coropisnitele.Pentru a evita contaminare solului si legumelor cu insecticidele binecunoscute noua.

     Deci : 

30 Aprilie 2012 ora 11.00. Am plantat trei tipuri de legume in partea din gradina pe care o stiu ca o viziteaza coropisnitele:

3 Rosie pitice galbene , 3 sfecla rosie,3 castraveti cornichon:

In partea dreapta, primul rand,am plantat trei pe care le-am udat bine cu macerat de usturoi si seminte de ardei iute:

In partea stanga, doua randuri de cate 3 plante.In foto, cele doua randuri de jos:

Acum nu-mi ramane de facut decat sa astept doamnele la masa.Eu le-am invitat 🙂

02 Mai 2012 – ora 17.30

Nici o veste de la „doamne” !!! Plantele sunt intacte.Maine le schimb locul si le duc acolo unde mi-au mancat anul trecut  in 3 ore 21 de rosii cu totul. Am ras ca prostu’ de unul singur de mine anul trecut. M-am apucat sa plantez in solar, am asezat folie neagra, furtun de picurare, totul ok. Am plantat vreo 32 de rosii si la ora 12.30 am plecat acasa sa stau la masa cu aia mici. Cand m-am intors, doar la doua rosii se mai vedeau cateva frunze in locul unde le plantasem. Am inceput sa caut pisica care a facut asta. Mi-am zis ca intrase prin spate si se tavalise la umbra. Bun, zic, daca a fost pisic si le-a tavalit, unde sunt ? M-a lamurit tata :” A…Am uitat sa-ti spun ca am avut multe probleme cu coropisnitele in solar”. Bunnn…zic, bine ca m-a luminat si pe mine cineva. M-am consolat cu faptul ca nu sunt singur acolo. Ele asteptau „papa bun” de la fraier :).

S-a ofilit putin sfecla rosie, dar era normal ptr. ca le-am scos direct din rasadnita si le-am pus in pamant.Asta am sa explic mai tarziu cand ajug la plantare in capitolul „Rasaduri”. Este obligatoriu ca inainte de plantare, sa lasam plantutele sa se obisnuiasca cu vremea de afara.In rasadnita ele sunt umbrite, au o umiditate de cel putin 70% iar afara se schimba problema.

Continuare maine….

2.Adjutant natural ptr. incoltire si dezvoltarea plantelor

  30 Aprilie 2012

Am vazut mai daunazi pe cineva care planta vita de vie si punea un bob de grau in capatul pe care il punea in pamant.

Cautand pe net am citit ca la incoltire, graul degaja un hormon care-l ajuta sa creasca mai rapid.Ok zic.Hai sa-l studiem.

Am luat o mana de grau si am pus-o la umflat in apa ptr. 24 de ore, dupa care las graul sa incoltesca.

Scopul final este sa sadesc 4 x 2 castraveti :

– a. doua plante fara adjutant natural sau artificial stropite cu ceai contra caderii plantutelor

– b. doua plante cu hormon artificial special ptr. dezvoltarea plantelor stropit cu solutie chimica contra caderii plantelor

– c. doua plante cu solutie de grau incoltit dizolvat in apa 1/1 si 2 ml de solutie la udare

– d. doua plante cu solutia de grau 6 ml la udare ptr. a observa daca solutia afecteaza la fel in cantitate de 2 si 6 ml.

– e. doua plante udate cu solutia de la c + ingrasamant bio de la cropmax

Am ales castravetii deoarece incoltesc si cresc cel mai repede mai ales in conditii optime create de temperatura din luna mai.

  02 Mai 2012

   Astazi a incoltit graul asa ca am pus samanta de castraveti in ceai de musetel si lapte degresat pana maine.La prima ora fac solutia de grau.Intre timp am citit ca e foarte benefic si la organism asa ca am sa cumpar de la Plafar niste grau organic ca sa fiu sigur ca golanii astia cu agricultura nu l-au tratat cu ceva si am sa fac in fiecare luna o cura de 7 zile fara carne, cu grau incoltit, miere de albine si alte cateva plante pe care le pun la incoltit si le mananc in stare proaspata dupa 3 zile de la incoltire.Rau nu are cum sa fie 🙂

03 Mai 2012

    De dimineata am luat graul si l-am pregatit ptr. experiment.

     L-am pisat bine si am adaugat apa peste el. A rezultat o substanta laptoasa:

    Am numit-o „apa de grau”. Acum….Am scos semintele lasate de ieri la inmuiat in solutia de lapte si ceai de musetel si le-am distribuit cate doua la pahar in sase pahare:

     Toate paharele au fost udate bine cu apa,musetel si lapte degresat. Primul pahar, stropit doar cu lapte degresat si ceai de musetel contra ciupercilor – Al doilea, o solutie din comert „Sprintene” care favorizeaza incoltirea si cresterea rasadurilor ( 1 ml la 1 l de apa). Am platit anul trecut 430 lei ( 100 euro) pe un litru. Al treilea pahar, solutia diluata in apa proportie 150 % apa din care am luat 10 ml. Al patrulea, progresiv 20 ml, al cincilea 30 ml si al saselea 40 ml.

     Am pus o folie alba pe pahare si le-am asezat intr-o zona umbrita, nu la umbra totala.

    Sunt nerabdator sa vad daca minunatul grau care ne da painea cea de toate zilele, ma poate ajuta in legumicultura bio. Ar fi ceva, deoarece un kg de grau nu costa mai mult de 1,5 lei si din el pot obtine foarte multa substanta, plus ca are avantajul ca o poti prepara in 3 zile, prospata si mai ales BIO.

    19 Mai 2012

   Experiment esuat…..! Din toate paharele pe care le-am folosit la experiment tocmai cele pe care nu le-am tratat cu nimic, au germinat si crescut cel mai bine. Exceptie face cel pe care l-am tratat cu 20 ml de solutie :

Am sa reiau experimentul altfel, dupa ce plantez legumele.

Experiment incheiat



3.Utilizarea sarmei de cupru contra manei

Toti cei care folosesc gradina au stropit cel putin odata cu substante care contin cupru impotriva manei.Partea cea mai rea este ca mare parte din substanta cuprica ajunge in sol deoarece nu putem stropi numai pe planta.Si de aici, surplus de cupru in sol si desigur pierdere materiala, solutie aruncata in vant.

Anul acesta am sa folosesc aceasta metoda ptr. rosii, ardeioase, pomi fructiferi si vita de vie.Din experienta proprie stiu ca este folositoare la vita de vie si rosii.

Incepem :

Sarma de cupru luata dintr-un cablu de curent, am ars-o si apoi am curatat-o :

Am ales o planta abia repicata si voi insera sarma de cupru la baza acesteia:

Am taiat sarma mai lunga ptr. ca planta mai creste in diametru si atunci va acoperi aproape toata partea din cupru.

Dupa toata operatiunea, iata plantuta (se vad urmele de lapte de dimineata pe frunze) :

Ce se va intampla de acum ? Planta va lua de la radacina apa si substantele necesare care atunci cand vor urca inspre frunze, vor lua si un aport mic de cupru catre frunze, astfel ajutand planta sa lupte cu mana.Simplu, nu 🙂 ??

Atentie ! Ptr. ca sa nu afectam planta dupa aceasta operatiune, trebuie sa asteptam pana cand ea are grosimea de cel putin trei ori cat diametrul sarmei si sa-l lasam o zi – doua dupa repicare ca sa-si revina.

Voi continua pe parcursul acestui sezon cu date.

4. Vita de vie

V-am povestit in „Leusteanul” treaba cu vaduva si pusul leusteanului 🙂 . Ei, acum doua saptamani am mai auzit una si mai tare :). Are tatal meu la intrare o pergula cu trandafiri agatatori ( impropriu spus agatatori. Trandafirii pot doar sa urce nu sa se agate). I-am spus ca e pacat de locul respectiv si ca ar trebui sa punem intre randurile de trandafir, cateva de vita de vie si in doi-trei anisori cand o sa iasa pe rod, sa taiem trandafirii si sa-i mutam in cimitirul evreiesc de aici pe care il ingrijesc de anul acesta.

     Bun, vorbeste tata cu un lacatus de la el si-i aduce asta cateva corzi de vita de vie. Are „batranul” un baiat de la tara care il ajuta la sapat, gaini, etc. Zic : „Ia-l pe Danut (baiatul care a adus vita de vie) si hai sa le punem”. Vine Danut si-l intreaba pe baiatul de la tara : Esti curat ? Zic, cum adica curat, asta e nebun, jigneste pe fata saracu’ baiat. „Nu….Esti curat ? Adica aseara te-ai culcat cu nevasta ?” Ei na.Asta-i buna. Ce treaba are frate vita de vie cu femeia omului ? Imi zice :”Eu cand pun vita de vie in primavara ii anunt pe toti care vin la munca la mine, sa nu faca nimic cu o seara inainte ptr. ca nu se prinde vita de vie”

     Am inebunit …:)…. 🙂 ………….!!!! Pai si daca are saracul om de lucrat toata primavara numai la pus vita de vie, cine-i aranjeaza femeia ? Postasul sau popa din sat ca aia nu merg la plantat ??? Ma pun in genunchi, dau un sarut dulce la pamant si  zic : Multumesc Doamne ca sunt sanatos si nu m-ai pus in partea din spate a gradinii matale !!!

    Sustrag 3 corzi din vita de vie si fug in solarul doctorului Oz 🙂 

      Le ud bine, le infasor cu folie de plastic si seara fug acasa.Nu spun nimic la sotie, o prind prin casa dupa o zi ostovitoare si o inchid in dormitorul conjugal 🙂 .Dimineata ma prezint la vita de vie. Tai din fiecare coarda si o despart in cate 3 butasi cu cate un rand de ochi.

I-am ascutit pe ambele parti, pe lungime ptr. a favoriza expunerea plantei la apa dupa care i-am pus in cocopeat, am udat bine totul si i-am infasurat in folie de plastic ca sa evit evaporarea apei. Mi-au iesit 4 ghivece mici din care doua le-am pus intr-un loc insorit si doua la umbra.

     Din cand in cand am verificat umiditatea materialului.

03 Mai 2012

 

   Se poate observa la planta mai apropiata din dreapta, primul ochi care a iesit. Au mai iesit inca 3 🙂 . Cele mai bune rezultate au fost la vita de vie pusa la umbra dar nu cred ca a fost ceva deosebit. Plantele care au stat la soare direct au avut o evaporare a apei mai rapida si din aceasta cauza au intarziat incoltirea. Mai astept 3 zile sa iasa prima frunza si ma duc la meseriasul care nu lasa oamenii sa-si satisfaca nevestele acasa, ii pun in mana ghivecele cu vita de vie si-i fac o poza ca sa aiba amintire.

  19 Mai 2012

Experimentul este aproape gata. Frunzele au iesit. Urmeaza sa vad daca nu avorteaza cu timpul. Oricum, trebuie sa le plantez intr-un loc final.

Urmeaza plantarea…

 

Categorii: Despre mine, Experimente | 20 comentarii

Navigare în articol

20 de gânduri despre „Experimente diferite in legumicultura bio

  1. Roxana

    Buna, in primul rand felicitari pentru experimente…Vreau sa te intreb cum a ramas cu coropisnitele dupa tratamentul cu usturoi si seminte de ardei iute. Dupa mutarea rasadurilor in solar a fost totul ok..au mai aparut? Au mai vizitat vreo plantuta? Abia m-am mutat la curte, si e primul an de gradinarit. Facand sotul o groapa in curte zilele trecute a descoperit 2 larve de coropisnita si vecinii spun ca au si ei coropisnite din plin si pun otrava pentru ele. Eu nu vreau sa folosesc otrava… de ceva timp sunt in cautare de variante bio. Astept cu interes raspunsul tau. SUCCES in continuare!

    • Buna. Varianta cu usturoi merge 100%. Mai poti folosi una. Pui rasadurile in pahare de plastic cu o gaura de scurgere. Dupa ce se dezvolta radacina foarte bine in pahar, adica se umple cu mici radacini, taie fundul paharului si planteaza-l la o adancime de 10-15 mm. Coropisnita nu poate sapa printre radacini si nici nu poate urca la nivelul tulpinii sa o reteze.Success

  2. Roxana

    Multumesc muuuult pentru raspuns. Voi aplica amandoua metodele. In plus, as vrea sa fac in solar cateva paturi inaltate si sa plantez in ele. Inca ceva…de ce nu ai mai scris pe blog? Este foarte interesant tot ceea ce ai scris pana acum. Felicitari pentru experimente!

  3. Roxana

    Aaa…si sa nu uit. Te rog mult descrie maceratul de usturoi si seminte de ardei iute…cantitati, cate zile il tii la macerat? Acesta e primul meu an de gradinarit si imi doresc mult de tot sa nu folosesc chimicale de nici un fel. Desi cei din jur…iti dai seama, spun ca nu merge fara chimicale. Eu cred ca se poate. O primavara frumoasa!

  4. Coropisnita se bazeaza pe gust cand isi cauta mancarea. Cand scoti rosia din rasad, are o aroma deosebita.( Rosia sanatoasa, la 2 saptamani, trebuie sa aiba tulpina mov nu verde.) Daca pui o mana buna de usturoi pisat la 5 litri de apa (un recipient de apa plata) si il lasi la soare timp de 6-7 zile, capata un miros de-ti vine sa fugi. Adaugi la compozitie, ardei iute sau seminte ca sa-i pacalesti gustul si daca mai pui si doua maini de urzica la macerat, iti garantez ca nu se apropie nici sotul de rasaduri :))

  5. Am avut foarte putin timp si nu l-am putut aloca ptr. site. Am sa ma ocup de el anul acesta.

  6. Roxana

    Multumesc mult pentru raspunsuri. De cateva zile urmaresc si eu tulpina rosioarelor mele care poimaine fac 2 saptamani…au fost verzi la inceput, iar acum prind o tenta de rosiatic. Nu este culoarea de care spui, dar sper ca in cateva zile sa devina asa.

  7. Cat despre chimicale, sa stii ca unii au dreptate. Actualmente, fara chimicale nu merge. Nu numai ca nu merge dar risti sa-ti aduci o boala la gradina(putregai alb spre exemplu) care nu o sa treaca nici cu chimicale dupa trei ani si mai dai si vecinilor. Este foarte greu ceea ce vrei sa faci. Nu vreau sa te descurajez. Sa stii ca controlul manei spre exemplu, nu prea merge la castraveti cu sarma de cupru. Merge insa sigur la cele care au seva acida ( vita de vie, rosii ). Dar ce te faci cu celalalte boli ? Fuzarioza, antractoza etc. care sunt ciuperci si trebuiesc combatute ca atare ?
    O sa mai dureze pana sa iasa pe piata produse anti-fungicide-bio. Ptr. ingrasamant, ca sfat, iti spun sa folosesti CropMax de la HollandFarming. Este un ingrasamant foliar 100% bio. Cumpara acum si da pe frunzele rosiilor sa vezi ce efect o sa aiba.
    Trebuie sa mai stii ca tratamentele cu ceaiuri nu sunt fungicide. Ele doar intaresc planta impotriva bolilor, Nu distrug boala.

  8. Tot ca sfat, contra manei poti folosi cu incredere piatra vanata, sau zeama bordeleza la orice planta. Este 100% natural.
    Fa-ti o lista cu bolile la legumele pe care vrei sa le plantezi si vezi umiditatea si temperatura la care se dezvolta.
    EVITA udarile seara. Daca uzi plantele seara si afara sunt de la 15 grade in sus, creezi un teren propice de dezvoltare a bolii.
    In perioade reci nu trebuie sa uzi pentru ca planta se hraneste de la 15-16 grade in sus.
    La inceput, martie-aprilie, uda ziua, ptr. ca soarele nu este puternic si nu poti opari planta. Dupa aceea, uda cu o ora inainte de rasarit, ca in 2 ore, plantele sa se usuce.
    In zilele ploioase, daca ploaia s-a oprit pana la caderea noptii, treci printre randuri si scutura planta de apa de pe frunze, astfel eviti mana cu 50%.
    NU hrani cu fertilizator o planta bolnava chiar si in timpul tratamentului pentru ca hranesti si boala.
    Succes si iti stau la dispozitie cu sfaturi.

    • Roxana

      Cu intarziere iti multumesc pentru toate sfaturile pe care mi le-ai dat. Am fost foarte prinsa cu gradina si acum pot sa fac o prima evaluare. Nu prea am avut coropisnite in solar si in gradina, asa ca nu am mai folosit varianta descrisa de tine mai sus, insa o sa o pastrez pentru viitor…am intalnit in total 3 coropisnite – au mai fost sigur si altele pentru ca am avut ceva plante, dar nu multe, taiate. Chiar am fost surprinsa ca am gasit si 2 cepe mancate pe jumatate – ma refer la bulb. Tot ele sa fi fost?
      Mi se par foarte interesante si folositoare lucrurile descrise aici si imi pare rau ca nu ai putut continua sa postezi pe blog. Poate pe viitor.

  9. irina

    Asta cu vita de vie e si mai tare!:))) Am o nelamurire..coropisnitele traiesc(in deosebi la solar)sau sunt mai mult atrase de planta de usturoi(respectiv legume-verdeata)sau orice sol umed…?!

    • irina

      Am recitit cu usturoiul…:)

      • Coropisnitele sunt respinse de mirosul de usturoi 100%. Ele traiesc in solar din doua motive:
        1. Pe toata perioada anului, solul este la o temperatura peste 0C
        2. Multi fermieri, folosesc gunoiul de grajd ptr. ingrasarea pamantului, ceea ce le este pe plac coropisnitelor.

  10. sov

    Salut, si felicitari pt experimente ! 🙂
    Am si eu o intrebare: sirma de cupru la rosii, a dat rezultate? Merita puse? Cum au evoluat rosiile cu sirmulite? Multumesc.

    • Salut, rosiile merg foarte bine cu sarma de cupru. Atat doar ca trebuie decapata inainte bine, arsa si curatata iar. Sa ramana cupru fara email pe el. I-a in vedere ca toate substantele de contact impotriva manei sunt 70-90% cupru. Nu-ti fie teama, planta nu moare. Daca mergi pe agricultura cat mai bio, nu uita sa cultivi pamantul din toamna, ingrasat si ars bine la suprafata. Asa eviti mozaicul, care nu are tratament. Cat despre cu,ma repet, merge dar numai la rosii si vita de vie.

  11. sov

    Multumesc de raspuns. Mai am 2 intrebari: daca pun sirma de cupru, trebuie sa mai stropesc cu zeama bordeleza de ex? Si doi, detaliaza un pic te rog, sint incepator: ” nu uita sa cultivi pamantul din toamna, ingrasat si ars bine la suprafata. Asa eviti mozaicul, care nu are tratament”
    Multumesc mult!

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

